Remélem a héten vége lesz a nyári szünidőnek a Forex piacon is. Nálunk tuti, mert hamarosan Izi is hazaérkezik a nyaralásból és akkor ismét mindketten teljes erővel "pörgetjük" a blogot.

Az előző mondatomban nem véletlen használtam a "kedvenc" szavamat, a tutit. Sokszor hallom ezt a szót az árfolyam várható irányával kapcsolatosan. Sokszor elmondtam már és most ismét megteszem : amikor poziba lépünk akkor számoljunk mindenkét irány lehetőségével is. Tehát ne mondjuk azt hogy tuti az irány és akkor most pedig nagyobb kockázatot vállalok, mert akkor aztán most fogok "kaszálni" :-).

A tradelésben pszichológiailag 2 veszélyes korszak van:

1. Nyerő szériában vagy, úgy érzed, hogy na én már tudom az árfolyammozgás irányát, teljesen értem a piacot. Jön a kérdés, miért csak 2%-ot kockáztassak, amikor ez tuti trade lesz ?

2. Vesztő szériában vagy, 2-3 vagy akár több előzetes minuszos eredménnyel záruló traded volt. Úgy érzed, hogy ezt a bukót be kell minél hamarabb hoznod, ezért nem csak a szokásos kockázatot vállalod, hanem nagyobbat.

Tehát az is veszélyes ha nyerő szériában vagy és az is ha vesztőben. Ezért kellenek a szigorúan megalkotott és leírt saját szabályaid, amelyeket minden esetben be is kell tartani! Ezzel kerüld el azt, hogy a pszichológiai állapotod miatt másként tradelj.

Olvasgatva különböző fórumokat és blogokat, csodálkozom hogy ebben a nyári időszakban hányan szereztek nagy minuszokat, hányan nullázták a számlájukat ebben a "pangásban".  Érdemes megnézni, hogy milyen "csend" volt pl. az EURUSD napi charton az elmúlt 3 hónapban. Mi lesz akkor ha tényleg beindul a piac? 

Tehát csak óvatosan! Aki ezen a piacon ténykedik, annak a tőkéje a munkaeszköze és erre kell a legjobban vigyázzni, mert ha ez nincs akkor nincs kereskedés. Tehát a legfontosabb a tőke védelme. És erre a legjobb mód a kockázat kezelése. Stop használata kötelező (van pár stratégia, ahol nem, de az általában nem a kis pénz stratégiája). A stop ideális helye ott van, ahol a pozicióba lépési feltételek már megdőlnek. Nem jelképes stoppot kell használni, hanem ténylegesen elhelyezett stoppot. Ja és még egy fontos szabály : stoppot ellentétes irányba soha nem mozgatunk !

Ezek olyan alapszabályok, amelyeken talán sokat mosolyognak. De idővel szerintem mindenki megérti ennek a jelentőségét. Azzal is tisztában vagyok, hogy a traderek nagyrésze ezt akkor fogja megérteni, ha ezeket a dolgokat átéli. Ez valamennyire természetes dolog, én csak azt szeretném ha ez nektek minél kisebb fájdalommal járna.

Ezt az írást egy vitaindítónak szántam, várom a véleményeket, tapasztalatokat.

GG

A bejegyzés trackback címe:

https://deviza.blog.hu/api/trackback/id/tr421336495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

K.Balazs 2009.08.25. 08:28:30

Hello mindenkinek, nekem egy olyan kérdésem van, hogy tudtok-e olyan platformról, ahol az lenne beállítható, hogy a stop akkor aktiválódjön, ha az én általam megadott idősikon, az árf. alá is zár?

trader55 2009.08.25. 09:43:03

@K.Balazs: kicsit ellentmondásás helyzet lenne:
Az árfolyam átment a stoppodon, mondjuk long vagy , ezért lefelé. Innentől honnan tudhatnánk, hogy alatta fog zárni? Tegyük fel, hogy igen és aktiválódik a stop, de már hiába, mert az árfolyam lejjebb van.

Szóval szerintem ilyen nem is lehet.

Trader55

trader55 2009.08.25. 09:46:44

@K.Balazs: egy kiegészítés:

bizonyos felületeken van ún. stop market order, ahol egy aktiválási árat állítasz be, majd piacin záródik.
Elvileg ezzel meg lehetne oldani, de akkor nem lesz jó a kockázatkezelésed, hiszn nem tudod, hogy pontosan hol fog záródni, ergo nem tudod a pontos kockázatot meghatározni. Innentől csak idősík és volatilitás kérdése, hogy mekkora az eltérés a zárási ár és az aktiválási ár között.

Trader55

s.gabor 2009.08.25. 11:11:36

@trader55:
"Innentől honnan tudhatnánk, hogy alatta fog zárni? "

Ha jól értem pont ez a lényeg, h nem tudjuk. De csak akkor akar pozi zárni ha az árfolyam a kritikus szint alá zár, nem pedig egy kanócban. Még jobb lenne ha erre egy trendvonalat is meg lehetne adni..

K.Balazs 2009.08.25. 11:31:06

@trader55: köszönöm a választ. s.gábor barátunk fején találta a szöget a kommentjével, én pontosan arra gondoltam, hogy ahogy pl. az fxcmnél, és talán a mt4nél is, azt be lehet állítani, hogy riasztást csak abban az esetben adjon, ha az általad megadott tf-en az adott árszint alá zár. emiatt voltam kiváncsi rá, hogy vajon ez a zárásokra is adaptálható-e, de a korrekt válaszodból azt vonom le, hogy elvi hibás a kérdésem.

trader55 2009.08.25. 11:53:56

@s.gabor: @K.Balazs: A kérdés jó volt, vagyis értem mögötte a szándékot, ami abszolút reális.
De ha nem 5 perces charton kereskedünk, hanem naposon, akkor egy kanóc hossza lehet több száz pip is és ezen belül nem tudjuk, hogy mennyi lesz a záróár, így lehetetlen a kockázatot beállítani.

Gabi:
A Te kockázatkezelésedben a 1,5% miért pont annyi, mi alapján határoztad meg?
Nekem van egy elméletem a 2%-os kocázatkezelésemre ,de nem biztos, hogy ugyanazok az érveink.

Trader55

GabiGabi · http://devizablog.hu 2009.08.25. 12:05:10

@trader55: Ez az én saját ökölszabályom alapján került meghatározásra. Alapkérdés az hogy maximum mennyi minuszt engedek meg a tőkémnél, ez nálam 20%, és ezt osztom 15-tel. Tehát 15 db egymás utáni minuszos trade után a kezdeti tőkém közel 80%-a még rendelkezésemre áll.

Mielőtt valaki belekötne (mert ahogy látom most sokan ingerültebbek egy kicsit itt a blogon is) : tehát tudom azt hogy 20/15 az nem 1,5, de 0,985 a tizenötödiken az 0,7971 :-)

GG

trader55 2009.08.25. 12:13:18

@GabiGabi: köszi, a 20% DD hiányzott a képből.

abunba 2009.08.25. 12:58:31

@s.gabor: Szia! Úgy emlékszem, hogy IB-nél van olyan order, amelyik időponthoz kötve piacin aktíválódik és be lehet állítani árszint feltételt is.
Abunba

Izi Fx 2009.08.25. 13:13:34

Az emlegetett szamár megérkezett! ;-)

Bobojsza_ 2009.08.26. 06:18:08

@K.Balazs: Szia Balázs!

Szerintem beállítani nem lehet az MT4-ben, hogy ha a stop alatt zár akkor zárja csak a pozit. Viszont expertel megoldható de nem stoppot raksz be hanem egy szintet jelölsz meg ha az alá zár az árfolyam akkor zár.
Meg kell nézni, hogy hányszor üti ki a stoppodat és megy vissza az árfolyam és megéri-e egyáltalán.

Bobojsza_ 2009.08.26. 10:17:51

@Bobojsza_:
Írtam egyet ha kell elküldöm de le kell tesztelni, hogy úgy működik ahogy szeretted volna.

abunba 2009.08.26. 12:07:00

@Bobojsza_:
Szia Bobojsza!
Ha jól értelmezem, akkor Te értesz az MT4 nyelvén, vagyis tudsz indikátort gyártani?
Mert ha igen, akkor "meglephetnénk" Gabit és a blogot, egy zig-zag indikátorral! Ha jól sül el, akkor nem kell manuálisan rajzolgatni az ágakat. A működési elvét már régebben kitaláltam, volt is rá valaki, aki megírta volna az indikátort, de sajnos más elfoglaltsága miatt mégsem tudott időt szakítani rá. Azóta is várom, hogy jelentkezzen, de sajnos nem teszi.
Ha segítenél, akkor légyszíves írj vissza itt, vagy : abunba@gmail.com címre!
Üdv! Abunba

Bobojsza_ 2009.08.27. 06:41:46

@abunba: Szia abunba!

Mail ment!

kdeurhj 2009.08.29. 20:48:53

@GabiGabi: Szia!Mi tennél, ha a tőkéd 20%-t elveszítenéd?

HuDini 2009.08.29. 21:12:46

@kdeurhj: igaz nem tőlem kérdezted, de biztos megvizsgálnám az okait....

GabiGabi · http://devizablog.hu 2009.08.30. 06:49:56

@kdeurhj: szigorúan 2 hét szünet, amikor felülvizsgálnám, hogy én hibáztam-e valamit.

GG

kdeurhj 2009.08.30. 12:19:27

Köszi!Arra voltam kiváncsi, hogy mi a jobb megoldás, 20% elvesztése után inkább el kell felejteni az egészet, vagy a teljes összeget (aminek az elvesztése kibírható) kell kockáztatni, mert egymás után 80-100 hibás döntésnek kicsi az esélye.Egyébként neked hány lezárt pozíciód volt, és mi volt a legnagyobb %-os tőkeveszteséged?
süti beállítások módosítása